A MUT állásfoglalása a várostérségi közlekedési integráció és az egységes tarifarendszer fontosságáról a Budapest bérlet jövőjével összefüggésben

Warning: Undefined array key 0 in /data/4/7/47939968-b424-4157-93d7-a036eda7d2ec/uj.mut.hu/web/wp-content/themes/onepagepro-child/functions.php on line 71

Warning: Undefined array key 0 in /data/4/7/47939968-b424-4157-93d7-a036eda7d2ec/uj.mut.hu/web/wp-content/themes/onepagepro-child/functions.php on line 72

A Magyar Urbanisztikai Társaság (MUT) elkötelezett a nagyvárosi térségek fenntartható fejlődésének előmozdításában, ezért komoly aggodalommal figyeli a Budapest-bérlet körül kialakult vitát. A MUT a közösségi közlekedés szükséges várostérségi integrációja érdekében elengedhetetlennek tartja a Budapest-bérlet legalább a jelenlegi szolgáltatási és vonzó árszínvonalon történő fenntartását. A helyzet mihamarabbi megoldása érdekében arra kéri az ÉKM és Fővárosi Önkormányzat képviselőit, hogy  – a Budapest-bérlet megtartása mellett – a teljes városi térségre kiterjedő összehangolt, versenyképes szolgáltatásokat nyújtsanak a Budapesten valamint az agglomerációban élőknek. A MUT sürgeti a feleket, hogy minél hamarabb olyan megoldást találjanak az agglomerációs közlekedési rendszer finanszírozására, amely biztosítja a közösségi közlekedés működtetésének gazdasági fenntarthatóságát. Az érintett szereplők tegyenek meg mindent a várostérségi közlekedési integráció további erősítése érdekében.

Napjaink egyik meghatározó urbanizációs kihívása a nagyvárosok és tágabb környezetük közötti kapcsolatok intenzifikálódása, amit a fokozódó ingázás, erősödő települések közötti munkamegosztás is jelez, és ami számtalan környezeti terhet, társadalmi és hatékonysági feszültséget is hordoz.  Ennek megfelelően a területi- és településtervezésben-fejlesztésben valamint a közszolgáltatások szervezésében a  fejlett országokban a funkcionális várostérségek közigazgatási határokon átívelően egységes kezelése került előtérbe. A várostérségi integráció különösen fontossá vált a közlekedési rendszerek szervezésében, amelynek megoldásai a legtöbb nyugat-európai nagyváros térségében tetten érhetőek.

Széleskörű szakmai konszenzus van arról, hogy Budapest és tágabb agglomerációja is funkcionálisan kizárólag egy egységként kezelhető, ezért is üdvözölünk minden olyan kezdeményezést, amely a közös tervezés,-fejlesztés és szolgáltatásszervest elősegíti. A közelmúltban ebbe az irányba mutató lépés volt a Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanács létrehozása, vagy az agglomerációs vasúti stratégia, de a BKK létrehozása és új közlekedési hálózatszervezési megoldásai is. Az egységes szemlélet a mobilitás területén különösen is fontos, hiszen a városi térségek szétterülése talán ezen a területen okozza a legnagyobb kihívásokat és a főváros határát ma már naponta többszázezres ingázó forgalom lépi át. A környezetet terhelő, életminőséget rontó autós ingázási forgalommal szembeni alternatívát csak az olyan várostérségi léptékű integrált, regionális közösségi közlekedési rendszerek jelenthetik, amelyek megfizethetőek, kényelmesek és kiszámíthatóak.

A budapesti agglomeráció vonatkozásában a várostérségi szintű integrált tervezés és fejlesztés, valamint szolgáltatásszervezés terén egyelőre kisebb lépések valósultak csak meg. A közlekedési integrációja terén eddig a legfontosabb lépés az egységes fővárosi  tarifarendszer részleges bevezetése volt, amely lehetővé tette a Budapest bérletek használatát a MÁV-csoport[1]  járatain a főváros területén belül. Ez a 2010 óta sikeresen működő egységes fővárosi közlekedési jegyrendszer sok százezer fővárosi és főváros környékén élő állampolgár mindennapi fenntartható mobilitását segítette elő. Hatását tovább erősítette, hogy az utóbbi években a BudapestGO fejlesztésével az utazástervezés és értékesítés is lehetővé vált a Budapest határát átlépő az ÉKM megrendelésű járatokra is.

Az elmúlt hetek hírei alapján a várostérségi közlekedésintegráció első lépése is veszélybe került azzal, hogy a Budapest bérletek MÁV és Volán által üzemeltetett járatokon való elfogadása bizonytalanná vált. A fenti összefüggések fényében a Magyar Urbanisztikai Társaság egy ilyen változtatást olyan visszalépésnek értékel, amely rontja a fenntarthatóbb közlekedési formák versenyképességét, hátráltatja a várostérségi szintű integráció megvalósulását, ami nem csak a Budapesti Agglomeráció fenntarthatósági esélyeit rontja, de országosan is hatékonyságvesztést eredményez. Hangsúlyozzuk, hogy a főváros fejlesztése nem a vidék ellenében történik, hiszen a Budapest méreténél fogva és nemzetközi szerepei révén nem Debrecen, Miskolc, Pécs, Győr vagy éppen Hódmezővásárhely versenytársa, hanem az ország egészének motorja, fontos kapuja a globális hálózatok felé.

A Magyar Urbanisztikai Társaság ezért nyomatékosan arra kéri a Fővárosi Önkormányzatot és az Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy mielőbb találjanak megoldást a közös tarifarendszer megőrzésére oly módon, hogy az képes legyen a feladatellátásban résztvevő különböző szolgáltatókat finanszírozni és a szolgáltatási színvonalat erősíteni, továbbá keressék a közlekedési rendszer várostérségi együtt-tervezésének és működtetésének további lehetőségeit.

A vármegye- és országbérlet bevezetése egy fontos lépés volt az egységes országos tarifaközösség létrehozásához vezető úton, amely jól szolgálja a távolsági és regionális közlekedésben résztvevő vasúti és autóbuszos közszolgáltatások közötti integrációt, ugyanakkor egy nagyvárosi várostérség speciális megoldást igényel, amely az ún. „multi-level governance” jegyében az érintett szereplők együttműködésén kell, hogy alapuljon.

Javasoljuk továbbá, hogy a Fővárosi Önkormányzat a kormányzat és az érintett vármegyék együttműködésében, szakmai és gazdasági szereplők bevonásával készüljön egy keretstratégia a hivatalos budapesti agglomerációs térségnél nagyobb Budapesti funkcionális várostérségre a közlekedés, fejlesztési és tervezési, köszszolgáltatási feladatok és a gazdaságfejlesztés integrációjára, építve az olyan eddigi eredményekre, mint a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia vagy a  Budapesti Mobilitási Terv.

A Magyar Urbanisztikai Társaság elnöksége nevében:

Dr. Salamin Géza
elnök
Magyar Urbanisztikai Társaság

 

 

www.mut.hu

A Magyar Urbanisztikai Társaság 1966-os alapítása óta fogja össze és képviseli a településtervezés és – , illetve a területfejlesztés, területi tervezés szakmai szereplőit. A Társaság a szakterület európai ernyőszervezetének (az European Council of Spatial Planners – ECTP) tagjaként szerepet vállal a tapasztalatok nemzetközi tudásmegosztásában és a nemzetközi szakmai együttműködésekben. Társadalmi küldetéséből adódóan társaságunk feladata a területi-települési fejlődéssel összefüggő szakpolitikákkal kapcsolatban a társadalom érdekeit szolgáló szakmai szempontokra felhívni a figyelmet, ill. – amennyiben van rá fogadókészség – a szakpolitikai döntéshozatalt segíteni.

 

[1] MÁV-Start Zrt, MÁV-HÉV Zrt, Volánbusz Zrt.

ClientThe Car Rental Co
SkillsPhotography / Media Production
WebsiteGoodlayers.com

Project Title

Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts. Separated they live in Bookmarksgrove right at the coast of the Semantics, a large language ocean. A small river named Duden flows by their place and supplies it with the necessary regelialia. It is a paradisematic country, in which roasted parts of sentences fly into your mouth.

Alföldi György társaságunk elnöke a Magyar Építész Kamara Építészetről mindenkinek című podcastjének volt a vendége. Az adás már megtekinthető!YouTube: youtu.be/njLcM2Hjno0Spotify: open.spotify.com/show/6TO7B6dUgfb8HW9pUN1ezY... ... See MoreSee Less
View on Facebook
Egykori iparvárosok tündöklése vadonatúj szerepekben című április 10-ei konferenciák teljes videó anyaga elérhető a Cloud media jóvoltából az Urbavis közösségi videómegosztó portálján. Link a kommentek között! ... See MoreSee Less
View on Facebook
Urbanisztikai konferencia Kazincbarcikán ... See MoreSee Less
View on Facebook